Arches National Park - Reisverslag uit Green River, Verenigde Staten van Herman en Ineke Jonkman - WaarBenJij.nu Arches National Park - Reisverslag uit Green River, Verenigde Staten van Herman en Ineke Jonkman - WaarBenJij.nu

Arches National Park

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Ineke

22 September 2017 | Verenigde Staten, Green River

Het was vroeg toen de wekker ging maar we hebben een reisje voor de boeg en als we dan nog wat willen zien dan moeten we op tijd weg. Tijdens het ontbijt heb ik geprobeerd nog wat foto's te plaatsen maar met dat slechte internet is dat echt een drama. Een aantal zijn er wel bij gezet dus wel even kijken he.......
De route die we hebben gereden was dwars door het binnenland grotendeels op een onverharde weg. Interessant om erbij te vertellen is, dat het jachtseizoen hier is begonnen. Ons motel zat vol met hunters en overal hingen spandoeken met 'Welcome hunters' in het dorp. Tijdens de rit hebben we dan ook veel jagers gezien. Best wel link dachten wij want met zoveel jagers in een gebied loop je het risico om zelf ook een kogel te krijgen toch? We zagen veel koeien (open ranches zijn er volop) en zelfs een hertje. Dit beestje liep een groot risico want een paar meter verder stonden twee autootjes van jagers. Zielig hoor..... Die rit over de onverharde weg duurde best lang en ik was blij dat we weer op een verharde weg kwamen. Bovendien gingen we met slecht weer weg, harde wind en donkere wolken. Wij gingen gelukkig de goede kant op al bleef het slechte weer merkbaar. Ons doel was Moab, en daar naar Arches N.P. De navigaties die we gebruiken gaven allemaal een andere aankomsttijd aan maar belangrijk was dat we mooi op tijd in Moab waren. We zijn meteen naar het Park gegaan. We hadden gelukkig weer lekker weer maar wel veel wind. Het verhaal achter dit park is dat er door het opdrukken van de bodem en wegvloeien van water een soort lamellen zijn ontstaan van kalksteen (rood). door de elementen der natuur zijn hier holtes ontstaan die soms tot bogen hebben geleid: Arches. Deze zijn fragiel, sommigen die ooit te bekijken waren zijn inmiddels ingestort maar je kan zien dat er weer nieuwe ontstaan. Een mooi gebied om lekker te lopen en dat hebben we dan ook gedaan. Overigens was de grootste wandeling een vergissing. We waren overtuigd dat het een ronde was. Deze was echter door werkzaamheden afgesloten. Het leek er dus op dat we dezelfde weg terug moesten. Gelukkig hoorden we dat er niet meer gewerkt werd, dus zijn we illegaal toch de ronde af gaan maken. Een vermoeiende route, veel klauterwerk en door heel dun zand maar we hebben het weer gered in ongeveer
2 1/2 uur. We zijn weer gaan rijden maar voor de meeste Arches moet je een takke eind lopen. Dat ging helaas niet gezien de tijd. Herman wilde graag de Delicate Arch zien. Dat was het laatste doel. De trail er naar toe was echter 5 kilometer, klimmen en klauteren omhoog en terug. Dat hebben we maar niet gedaan. Voor het viewpoint moest je evengoed ook een best end klimmen. Dus hebben we dat gedaan. We hebben gelukkig een goede camera met 600mm zoom dus op de foto is het net of we er naast staan (hahaha). Overigens is Herman voor die foto wel van het pad gegaan en natuurlijk de rotsen op geklommen, het zal niet...... wel veilig dit keer, geen diepe afgronden. Met deze actie waren we klaar om naar Green Rivers te gaan. Daar hebben we weer een motel geboekt. Onderweg hadden we een prachtig wolkenspel. Van grijze en witte regenwolken tot blauwe lucht en een mooie zonsondergang. Het was wederom een geslaagde dag. Ik zal proberen foto''s te plaatsen en kijk vooral even terug

• 23 September 2017 - 06:17

Mara :

Echt bijzonder!

• 23 September 2017 - 10:03

Ingrid:

Wat een schitterende foto's!

• 26 September 2017 - 10:59

Gerda:

Bizarre formaties zeg! De blue window, maar dan anders

• 26 September 2017 - 23:34

Chantal: