Mesa Verde, Indianen in de canyons - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Herman en Ineke Jonkman - WaarBenJij.nu Mesa Verde, Indianen in de canyons - Reisverslag uit Cortez, Verenigde Staten van Herman en Ineke Jonkman - WaarBenJij.nu

Mesa Verde, Indianen in de canyons

Door: Ineke

Blijf op de hoogte en volg Herman en Ineke

20 September 2017 | Verenigde Staten, Cortez

Als je iets beloofd dan moet je het ook doen....... Vandaag dus naar de Mesa Verde geweest en ook hier heb je aan een dag gewoon te weinig tijd als je alles wil zien en belopen. Het verhaal is hier dat er hier ongeveer 500/600 jaar na christus Indianen naar toe zijn getrokken en zich in de canyons hebben gevestigd. Vervolgens hebben zij zich door ontwikkeld in de architectuur. Het is geweldig om te zien hoe ze de rotsen gebruiken om er huizen aan te bouwen. Het begon met kuilen waar ze dan een dak op maakten van takken en stammen die ze dan met leem vol smeerden, zgn Pithouses. Hier hielden ze hun religieuze rituelen, aten ze samen enz. Gedurende tijd zie je dat ze steeds slimmer werden en er uiteindelijk met stenen uit de canyon huizen werden gebouwd in de holtes van de rotswanden. Het is zo bijzonder om te zien, er te lopen en je in te beelden dat hier met vele mensen werd geleefd. Er was een 'dorpje' waar naar schatting ongeveer 175 bewoners geleefd hebben. Zo groot is het echter niet. Nu is het hier prachtig weer maar de winters zijn hard. We hebben er echt de hele dag doorgebracht en moesten toen nog door naar Montrose waar ons bed op ons wacht. Herman had een mooie route bedacht die door Durango en Silverton ging. Dit gebied noemen ze klein Switzerland en het lijkt inderdaad op de Alpen. Hier is de herfst al begonnen. De bomen zijn er in de kleuren groen tot geel. Prachtig gekleurde berghellingen. In Durango troffen we net de aankomst van een historische trein die rijdt tussen Durango en Silverton. Een stoomtrein op kolen. Een enorm lawaai maar leuk om even te kijken. De route door de bergen is mooi en helaas wordt het al gauw donker. Het is nog net te filmen als we door Silverton rijden. Een super gaaf western stadje. Herman heeft nog een zware toer te rijden over een pas. Ben de naam even kwijt maar het was bochtenwerk tot 3300 meter hoog en weer naar beneden. Uiteindelijk zaten we op het laatste stuk naar Montrose, gauw even naar de Mac en rond negen uur waren we op de kamer. Helaas was het internet weer niet zo best dus nu zit ik bij het ontbijt in de lobby jullie bij te praten. Vanavond zal ik proberen foto's toe te voegen..... Nu gaan we naar de Black Canyon. Wederom niet zo heel erg bekend maar het schijnt prachtig te zijn en ook weer heel anders dan wat tot heden hebben gezien. Geen rode of gele maar grijze en zwarte rotsen. Vanavond meer......

• 21 September 2017 - 20:10

Martin & Sylvia:

Wat een geweldige reis hebben jullie.

• 21 September 2017 - 23:07

Chantal:

Leuk die indianenverhalen :-D

• 21 September 2017 - 23:15

Ingrid:

Ik ben heel benieuwd naar de foto's van de Black Canyon. Wat hebben jullie al een hoop mooie dingen gezien en meegemaakt, een reis om nooit te vergeten!

• 26 September 2017 - 10:43

Gerda: